diumenge, 27 de març del 2011

Fum i guspires al Plà de Vilanoveta


Dissabte de trens, aquest cop a Lleida, hem matinat per anar a visitar la Fira Expotren. Aquesta segona edició s’ha organitzat una jornada de portes obertes a l’Associació per la Restauració de Material Ferroviari (ARMF).



Desprès de veure els trens petits ens hem acostat als tallers de l’ARMF, amb una grata sorpresa, al damunt de les vies, i sota un esplèndid matí de primavera hem pogut veure dues locomotores emblemàtiques i en perfecte estat de funcionament: la elèctrica 1003 i la vaporosa MZA 602, coneguda com “Cuco”.

Sota l’atenta mirada dels aficionats, amb les cameres i filmadores a punt, les locomotores han efectuat petits recorreguts de marxa per la platja de vies d’accés als tallers.

Mentre el fogoner de la 602 carrega palades de carbó al fogar, sentim l’arrencada del compressor de la E-1003. Entesos i profans quedem meravellats del reflexes del sol sobre els polits acabats en bronze de la vaporosa, i l’impecable aspecte de la pintura negre.

El xiulet de la elèctrica ens avisa de la propera arrencada, corredisses dels “paparazzi” per agafar posicions per trobar el millor enquadrament.
Aviat sentim la suau arrencada dels motors elèctrics i perseguim les evolucions endavant i endarrera, són uns 200 metres, no gaire més, i s’hem posa la pell de gallina de pensar que la podríem veure funcionar entre Ripoll i Puigcerdà.
Es el torn de la vaporosa, xiulet d’atenció i aviat veiem sortir el fum de la xemeneia i les sortides de vapor dels cilindres. El moviment de les bieles i la distribució, amb el seu ritme acompassat.

A dins dels tallers altres monstres esperen la seva restauració, una Garrat, un ferrobús, una diesel 1600. També i trobem el material del tren dels Llacs, la Garrafeta, les Yeyés i els cotxes 5000, tot en perfecte estat de revista.

Ha valgut la pena el viatge, trens petits i trens grans, passat i present, hem gaudit de la nostra passió: el ferrocarril.