dijous, 12 d’agost del 2010

Records del Irati

El mal temps ens ha obligat avui a canviar els plans i posposar l’excursió a la Selva de Irati. Hem aprofitat per visitar la Foz de Lumbier, magnífic recó natural de les gorgues del riu Salazar que podem visitar enguany a peu o en BTT gràcies a l’aprofitament de l’antiga plataforma del tren de via estreta Pamplona-Sangüesa, conegut popularment com “El Irati”.

Només els postes de formigó i els dos túnels on es poden veure encara les fixacions de la catenària en permeten imaginar el que va ser al seu dia. Inaugurat el 1911 prestà servei fins al 1955.

Aquest ferrocarril de via mètrica va néixer amb l’ intenció de portar la fusta que duien els raiers del Pirineu navarrès pel riu Irati que es carregava a Aoiz, però ben aviat es va modificar el seu recorregut afegint un ramal fins a Lumbier i Sangüesa.

El tren feia un servei tramvia dins de Pamplona, pel ramal de Aoiz només serveis de mercaderies i la resta del trajecte el de un tren tramvia similar als nostres carrilets del Llobregat.

El tren va ser força avançat als seus inicis, electrificat de bones a primeres, amb automotors fabricats per Carde y Escoriaza de Saragossa. Malgrat els ajuts de la Diputació, va haver de ser clausurat per les seves pèrdues.


Un breu recordatori al taulell d’informació de la Foz, en anglès i en francès ! (no en castellà ni en euskera, com la resta d’informació) assabenta al visitant de la seva existència, sort de la foto, perquè si no els pobres aficionats locals que no siguin poliglotes ho tenen malament...

Bona nit des de Aribe, esperem que demà tinguem més sort amb el temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada