diumenge, 13 de novembre de 2011

Diorama Pont riu Freser (I)

L’anunci d’un concurs de diorames de la revista MasTren, em va donar l’idea d’aprofitar l’avinentesa i reproduir un petit tram del meu estimat cremallera de Núria, que em servirà per tenir exposada a casa la composició artesanal que vaig comprar de la locomotora E-4 i els cotxes de passatgers en escala H0m.
 
De passada practicaré les tècniques de decoració que he anat aprenent del mestre Joaquim i si em dona temps el presentaré al concurs.
 
Vaig triar un petit pont sense nom que travessa el riu Freser, just abans d’arribar al viaducte de Rialb, al km 3,81, construït de formigó. El pont té dos trams i 24 metres de longitud, suficient per fer encabir-hi la locomotora i els dos cotxes de passatgers, com es pot apreciar a la foto del 1979 d’en Salmerón.



Aniré descrivint aquí les etapes de la construcció, espero que siguin d’interès.
 
La primera part va ser la documentació, vaig partir de fotos de varis llibres  i també d’Internet, de la plana d’en Bernat Borràs. També em vaig descarregar el plànol topogràfic del Institut Cartogràfic de Catalunya, encara que donades les dimensions del diorama (DIN A-3, 297x420mm), no l’he fet servir per treure les corbes de nivell. Unes simples proporcions tretes de les fotografies m’han permès calcular les dimensions aproximades del pont i dels postes de la catenària.


Una primera preparació sobre la base de fusta, amb la posició de la via, em va fer decantar per una col·locació en diagonal del pont, que permet més llargada de via i evita l’efecte lleig de via paral·lela al costat del diorama.



Els pilars del pont els he fet de fusta, recoberts amb paper amb textura, que he dibuixat amb l’Autocad, amb la reproducció dels blocs de pedra, amb color gris, fets amb la impressora de casa.



Tota la infraestructura del pont i  murs de contenció l’he fet amb fusta, i acabats de pedra amb textures de Heki i Busch.



Per la formació del terreny he fet servir la tècnica de capes de porexpan, quadernes de fusta, vena de guix, i emplenat final amb escaiola.



Fins aquí la preparació de la infraestructura.



Continuarà...


2 comentaris:

  1. Molt bon inici.Espero les altres entrades.

    ResponElimina
  2. Hola!! caram quina elecció més corprenedora, vaig viure durant dos anys i mig molt aprop d'ací i se m'entelen els ulls... Enhorabona per tot el que mostres a les fotos i a la teva descripció.

    Visca el Ribes Núria!

    ResponElimina