divendres, 23 d’octubre del 2009

El Shinkansen

Un bon company de feina, i també company diari de viatge amb rodalies Renfe, acaba de tornar de vacances del Japó.

Coneixedor de la meva passió pels trens, m’ha dut unes quantes fotos i una pila d’informació, bitllets i horaris del llunyà país del sol ixent.

L’Àngel ha tingut la sort d’agafar un parell de cops el tren bala, nom com és coneix popularment la línia del Shinkansen, també trens de rodalies, l’exprés i el tren de Nikko.

El Shinkansen és el nom que rep al Japó la xarxa de trens d’alta velocitat. Els seus orígens es troben a la dècada dels 50 del darrer segle, motivat per la saturació de la línia Tokio-Osaka. La nova línia es va construir amb ample de via internacional de 1435mm, fins llavors les línies japoneses eren d’ample de 1067mm. El dia 1 d’abril de 1964 fou inaugurada amb motiu dels jocs olímpics de Tokio la línia del Tokaido Shinkansen, entre Tokaido i Osaka, de 515 km de longitud. Els trens eren de la sèrie 0, característics pel seu frontal arrodonit en forma de bala, que van donar el nom popular al tren, i la velocitat màxima assolida era de 210 km/h.

Actualment existeixen 7 línies Shinkansen, que pertanyen a la companyia JR. La antiga JNR, la companyia estatal, malgrat l’èxit inicial, degut als costos elevats de construcció va estar a punt de fer fallida i es va privatitzar el 1987 en les 7 companyies que operen a l’actualitat.

Les velocitats comercials són enguany de 300km/h, si be s’han assolit 443 km/h en proves al 1996 i de 581 km/h en 2003 amb tecnologia “maglev” (levitació magnètica).

La línia Tokaido és la xarxa d’alta velocitat amb més ocupació del món, (151 milions de passatgers l’any 2008). Entre Tokio i Osaka deu trens per hora, amb 16 cotxes cadascú corren en ambdós sentits, amb una freqüència mínima de 3 minuts. Un informe de puntualitat de la JR (Japanese Railways, ferrocarrils japonesos) del 2003 indica una mitja de desviació de sis segons respecte al horari oficial.

agraïments especials a l'Àngel Tudela, autor de les fotos.
A dalt, tren de la sèrie 500
A baix, tren de la sèrie 300

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada